Tips voor bij het leren

tumblr_loa1m8ZFhv1qz4d4bo1_500_large
Jeetje, wat een drukte zeg, zo vlak voor de examens! Ik merk dat het er nu echt aan zit te komen, ik heb nog maar een weekje lessen en dan oefenen we eigenlijk alleen nog maar examens. Het probleem was dat ik toen ik aan dit jaar begon, echt geen idee hoe ik aan de slag moest gaan. De voorgaande jaren leerde ik natuurlijk ook wel voor toetsen en overhoringen, maar dit jaar is toch wel wat belangrijker, omdat het er nu om gaan of je slaagt of niet..

Daarom deel ik mijn tips & tricks vandaag met jullie, omdat iemand er misschien hopelijk nog wat aan heeft. (dit lijstje kun je ook voor gewone proefwerken gebruiken, het gaat hier niet specifiek om examens!)

Maak een samenvatting van de stof, het kan zijn dat je bang bent dat dit teveel tijd gaat kosten, maar je moet het zo bekijken: hoe meer tijd je hebt, hoe uitgebreider je jouw samenvatting kunt maken. Ook is het slim om sowieso in het weekend van te voren alvast een begin te maken aan je samenvatting, zodat je niet de hele avond in de stress zit.

– Neem na het leren de stof even door met iemand. Ik ben altijd heel snel afgeleid en ik kan me slecht concentreren. Het helpt mij altijd erg goed als bijvoorbeeld mijn ouders mij nog even overhoren, zodat ik zeker weet dat ik het examen / proefwerk ook echt ken.

– Ga bij een hele drukke week ook in de tussenuren aan de slag. In plaats van gewoon wat eten en muziek luisteren kun je dan beter even naar een computerlokaal of mediatheek gaan om alvast te leren.

Wanneer je iets niet snapt, zoek een uitgebreidere uitleg op internet. Ik vind http://www.encyclo.nl een hele fijne site en natuurlijk kun je ook altijd bij Wikipedia terecht.

Ga op tijd naar bed. Wat ik altijd heel veel vriendinnen zie doen, is dat ze hun maak en leerwerk helemaal naar het eind van de avond opschuiven, zodat ze eerst nog andere dingen kunnen doen of bijvoorbeeld werken. Dat raad ik echt af, want na het eten is je concentratievermogen namelijk afgenomen en het is bewezen dat je wat je hebt geleerd dan veel makkelijker vergeet. Bovendien is het ook geen goed idee om tot ‘s nachts te leren en dan gelijk je bed in te gaan, daar kun je namelijk echt nachtmerries van krijgen.

Ga op huiswerkklas als het je echt niet alleen lukt. Misschien is er wel iets op je school waar je na lestijd terecht kunt, anders kun je ook gewoon bij een particuliere huiswerkklas gaan. Het kan zijn dat zoiets heel duur is, dan kun je natuurlijk ook bijvoorbeeld een student of kennis vragen om je te helpen, die doen het altijd voor stukken minder.

tumblr_mjrnd3fJhp1qass69o1_500_large

Nou dit waren mijn tips, ik hoop dat je er een beetje mee geholpen bent! Voor diegenen die ook in hun examenjaar zitten, of volgend jaar examen doen, wil ik nog aanraden om examenbundels te nemen voor de vakken waar je moeite mee hebt. Ik heb ze nu van vorig jaar tweedehands gekocht en ben er helemaal niet zoveel geld aan kwijt geweest.

Succes!

Leave a Reply

